پردیس شهید باهنر اصفهان

برگزاری جلسه شورای اساتید و مدرسان پردیس شهید باهنر اصفهان

       جلسه شورای اساتید و مدرسان با مشارکت اکثریت قریب به اتفاق کلیه افرادروز سه شنبه 11/10/97 تشکیل گردید. در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر تقی آقاحسینی سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اصفهان ، ضمن خوش آمدگویی به حضار از زحمات و همکاری مدرسان تقدیر و تشکر نمود.

       دکتر آقاحسینی توجه به کیفیت آموزش و یک تدریس خوب و اثر بخش را برای تر بیت معلم یک ضرورت غیرقابل اجتناب دانست و ایجاد یک جو سازمانی مبتنی بر فرآیند یاددهی یادگیری اثر بخش را برای تربیت معلمانی در طراز انقلاب اسلامی به عنوان یک پیش نیاز و زمینه سازمانی مهم و با اهمیت تلقی نمود. در ادامه به طرح مدل تعامل و ارتباط دوحلقه ای اشاره نمود و متذکر گردید که تحقیقات مربوط به بهبود فر آیند جوسازمانی مطلوب در تربیت معلم نشان می دهد که دوچرخه تعامل و ارتباط تیم مدیریت و استادان (PTi) و تعامل و ارتباط استادان و دانشجویان (TSi) و ارتباط کیفی این دوچرخه عامل اصلی ایجاد آموزش اثربخش است و نقش مشترک استادان را در هر دو حلقه نقش بی بدیلی در توسعه سازمانی معرفی نمود.

       وی در ادامه به پارادایم جدید مفهوم تدریس در تربیت معلم اشاره نمود و تدریس را امری فراتر از انتقال اطلاعات و سخنرانی در کلاس درس دانست. به نظر ایشان ادغام دو الگوی یادگیری مسئله محور(PBL) و یادگیری گروه محور(CBL) منجر به ایجاد فرصت یادگیری برای دانشجویان گشته و زمینه ی پذیرش مسئولیت یادگیری را توسط د انشجویان افزایش می دهد. در این رابطه تأکید نمود که دانشجو باید بخش عظیمی از مسئولیت یادگیری را بپذیرد و پاسخ گو باشد و این الگو و پارادایم جدید این امکان را فراهم می سازد .

       در ادامه به عناصر دیگر پارادایم تدریس مانند تدریس مبتی بر وری، تفن آوری ، ترغیب خودارزیابی، تمرکز به ارزیابی عملکرد، توجه به کل شخصیت فرد، ایجاد یادگیرنده مادام العمر، توجه به سطوح یادگیری ساختاریSOLO و تقویت استقلال دانشجویان اشاره نمود و از تعامل پویای استاد، برنامه درسی و دانشجو به عنوان مثلث فرصت سازی برای یادگیری نام برد.

        دکترآقاحسینی در ادامه بحث، به شش نقش اساسی اساتید و مربیان و مدرسان تربیت معلم اشاره نمود و بر این نکته تأکید نمود که وظیفه استاد تربیت معلم صرفاً تدریس و سخنرانی در کلاس درس  نیست. به نظر وی استاد تربیت معلم در درجه اول ، باید  نقش الگویی داشته باشد، الگو و نمونه بودن در اخلاق و رفتار و کردار و نمونه بودن در به کارگیری تکنیک ها و روش های نوین تدریس که می تواند زمینه نفوذ معنوی استاد را فراهم کند.  دومین نقش استاد ،برنامه ریزی و طراح بودن است یعنی باید با مهارت بتواند طرح درس های متنوع و هدفمند تهیه نموده  و آن را سازماندهی و اجرا نماید. سومین نقش استاد،تسهیل گری ، مراقب بودن و ایجاد فرصت برای ابراز وجود دانشجویان و ایجاد شوق و اشتیاق برای یادگیری دانست . بنه نظر وی چهارمین نقش اساتید در تدریس، ارزیابی دانشجویان در قالب ارزیابی عملکرد  و استفاده از پوشه کار (Port folio) و استفاده از طبقه بندی های جدید ارزیابی و تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام کارهای پژوهشی و مطالعه  کتب علمی و ماندن روی منحنی یادگیری است. همچنین وی متذکر گردید که  استادان باید همواره برنامه درسی قصد شده و در حال اجرا رانیز  ارزیابی و بخش های مغفول برنامه درسی را پوشش دهند . وی پنجمین نقش اساتید را پردازشگر اطلاعات ، داده ها و شواهد مربوط به محیط اجتماعی و پیرامونی دانست و بر این نکته تأکید نمود که دانشجومعلم باید علاوه بر مطالب درسی، توانایی تحلیل محیط اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وسیاسی را نیز داشته باشد . دکترآقاحسینی ششمین نقش استاد را توسعه دهنده منابع دانست و خواستار کمک اساتید در ایجاد ساز و کارهای جدید تدریس و حرکت به سوی دانشگاه فرهنگیان کارآفرین دانست.

       در ادامه دکترمسعود کیمیاگری معاون محترم آموزشی پردیس شهید باهنراصفهان درخصوص مباحث آموزشی مبسوط سخن نمودندودرپایان دکترحسین نظری در مورد امتحانات ، دکتربابک نعمتی در خصوص سامانه حضور و غیاب و دکترخدایارمختاری در ارتباط با درس کارورزی ماده ی 28 و شرایط ثبت نمره وجلسه با تشویق اساتید موفق در کارورزی ادامه یافت  و در پایان مدرسان و اساتید  در گروههای آموزشی مربوط به خود شرکت وپیرامون چگونگی اجرای امتحانات بحث و تبادل نظر نمودند