پردیس شهید باهنر اصفهان

نشست تخصصی روزجهانی علم دراصفهان با حضور دکتر ساکی

دکتر ساکی معاون پژوهشی وفنآوری دانشگاه فرهنگیان

درنشست تخصصی روزجهانی علم دراصفهان عنوان کرد:

 مدارس و دانشگاه هایی که آموزشی اثربخش تر را برای یادگیری علوم طراحی می کنند ، اثربخش ترند.

نشست تخصصی با هدف گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار در نشست تخصصی«کیفیت بخشی به آموزش علم، تضمین آینده پایدار برای همه » با حضور مقامات استانی وشخصیت های علمی وبا همکاری مشترک پردیس شهیدباهنراصفهان ودفتر آموزش وپژوهش استانداری اصفهان برگزار گردید.

دراین نشست که سیستانی معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استانداری اصفهان، دکترپناهی معاون پژوهش،برنامه ریزی ونیروی انسانی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان ،صفری مدیرکل حراست استانداری،دکترپژمان اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش وپژوهش استانداری،دکترشریعتی معاون شورای اسلامی شهراصفهان،حاجی زکی مشاور مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی اصفهان،عابدی مدیرکل دفتر فنآوری استانداری اصفهان، دکترحقیقی معاون پژوهشی دانشکده فنی حرفه ای شهیدمهاجراصفهان،سرپرستان ومعاونان پردیس ومراکز آموزش عالی استان،اعضای هیأت علمی ومدیران گروههای آموزشی وجمعی از چهره های علمی حضورداشتند،دکترشهرام عروف زاد با گرامیداشت روزجهانی علم به بیان اهداف برگزاری نشست مذکوراشاره نمودند واظهار امیدواری نمودند بتوان با تداوم نشست های علمی درجهت ارتقای سطح دانش وپژوهش دانشجو معلمان گام برداشت.

درادامه سیستانی معاون توسعه ومدیریت استانداری اصفهان  با تأکید براینکه اهمیت علم وعلم آموزی باید برای جامعه ما روشن شود بر حرکت به سمت جامعه ای پویا و توحیدی درسایه گسترش مبانی علمی توصیه نمود.ایشان بربکارگیری همه فرآیندها وامکانات برای رسیدن به تحول علمی تأکید کرد.

سیستانی با ارج نهادن به آغاز این حرکت علمی که با مشارکت پردیس شهیدباهنر،دانشگاه فرهنگیان ودفترآموزش وپژوهش استانداری اصفهان شکل گرفته است برتداوم آن که می تواند موجب کاربردی کردنعلم وتولید علم درمجموعه دانشگاه را سبب شود تأکیدنمود.

درادامه دکتر ساکی ضمن سخنان مبسوطی وبا تشکر از برگزاری نشست مذکور به بیان جایگاه آموزش وترویج علم پرداخت.

دکترساکی با بیان اینکه: مدارس و دانشگاههایی که آموزشی اثربخش تر را برای یادگیری علوم طراحی می کنند ، اثربخش ترند

هدف از ارایه این بحث طرح سوال و فراهم سازی تفکر پیرامون موضوعات مرتبط با عنوان بحث آموزش و ترویج علم است. دانشگاها ، پژوهشگاهها و مدارس بعنوان نهادهای علمی – آموزشی ماموریت دارند شرایط مساعد برای آموزش و ترویج  علم  ( علم آموزی ) را مهیا سازند.

چنین ماموریت مهم و دشواری بیش از هر چیز وابسته به دانش و آگاهی بایسته کارگزاران آنان در باره آموزش و علم است .داشتن میزانی قابل قبول از دانش آموزش شناسی و دانش علم  شناسی است.

دکترساکی دربخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه :آموزش، یادگیری علم را هدف خود قرار می دهد . بعبارتی نظامهای آموزشی ( مدارس و دانشگاهها ) با تولید خود بعنوان رشد و  یادگیری دانش آموزان و دانشجویان در علم  رتبه بندی می شوند .

 ایشان تأکید کرد: مدارس و دانشگاههایی که آموزشی اثربخش تر را برای یادگیری علوم طراحی می کنند ، اثربخش ترند و در مقابل مدارس و دانشگاههایی که توان طراحی اثربخش آموزش را ندارند فاقد اثربخشی تلقی می شوند .

به این ترتیب امروزه، ایجاد  ارزش افزوده یادگیری علمی در فراگیران ملاک ارزشیابی و رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزشی قرار می گیرد.         دکتر ساکی درخصوص آموزش شناسی و علم شناسی تأکید کرد:

اگر چنین دانشی وجود نداشته باشد . عملا بمنزله بی اطلاعی کارگزاران  از ماهیت و موقعیت محصول ( علم و آموزش ) است  که نتیجه  آن مواجهه ساختن  امر مهم علم آموزی با خطر سطحی انگاری و بی کیفیتی است . بنابر این همواره باید در مسیر توسعه حرفه ای آموزشگران علم (استادان و معلمان) فرصتهایی یادگیری از جنس آموزش شناسی و علم  شناسی پیش بینی شود

به همین ترتیب آموزش شناسان علوم ( با ترکیب آموزش شناسی و علم شناسی) می کوشند، دانشی بایسته  در باره مهمترین سوالات و مباحث مربوط به این حوزه فراهم سازند چنین گفتمانی ضروری است تا بتوانیم با نگاهی ژرف نگر ، موقعیت موجود را ارزیابی و موقعیت مطلوب را طراحی کنیم .  حمایت و توسعه این گفتمان بدون تردید وظیفه علمی و اخلاقی هر آموزشگر و پژوهشگر است.

شایان ذکراست دراین جلسه شرکت کنندگان نیز به بیان دیدگاههای خود درخصوص فلسفه  علم وآموزش وترویج آن پرداختند.