برگزاری کارگاه آموزشی "آموزش علوم مبتنی بر تحقیق و کشف" با حضور استاد حمید نقی زاده سرگروه محترم آموزش علوم تجربی متوسطه و استاد نمونه کشوری
حضور دانشجو معلمان پردیس شهید باهنر اصفهان و جمعی از دبیران علوم آموزش و پرورش استان اصفهان در سالن کارگاه های پردیس شهید باهنر اصفهان با تدریس استاد حمید نقی زاده سرگروه محترم آموزش علوم تجربی متوسطه و استاد نمونه کشوری برگزار شد.
کاوشگری در آموزش علوم IBSE به معنای "آموزش علوم مبتنی بر تحقیق و کشف" است. این روش آموزشی شامل ترکیبی از آموزش تئوری و عملی می باشد که در آن دانش آموزان در فرآیند یادگیری خود، با تجربه و کشف واقعیات علمی در محیط های داخل و خارج از کلاس درس، فعالیت می کنند.
این روش باعث می شود که دانش آموزان به طور فعال در فرآیند یادگیری خود شرکت کنند و از طریق تجربه های خود، به دست آوردن مفاهیم و اصول علمی را درک کنند.
در کاوشگری در آموزش علوم IBSE، دانش آموزان به صورت گروهی یا فردی، با تعامل با محیط های طبیعی و استفاده از ابزارهای مختلف، پژوهش و تحقیق می کنند. آنها با بررسی مسائل مرتبط با علوم، فرضیات خود را تعریف کرده و با طرح سوالات و جمع آوری داده ها، به دست آوردن پاسخ های علمی می پردازند. این روش آموزشی باعث توسعه مهارت های ارتباطی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و حل مسئله در دانش آموزان می شود.
در کاوشگری در آموزش علوم IBSE، معلم به عنوان راهنمو مشاور دانش آموزان عمل می کند و در فرآیند یادگیری آنها، به عنوان یک همکار فعال شرکت می کند. معلم در این روش آموزشی، برای دانش آموزان فرصت های یادگیری بیشتری فراهم می کند و با ارائه راهنمایی در مورد تحقیق و پژوهش، به آنها در دستیابی به نتایج علمی کمک می کند.
کاوشگری در آموزش علوم IBSE به دانش آموزان اجازه می دهد تا در محیط های مختلف و با استفاده از روش های مختلف، به دنبال پاسخ های علمی بگردند و فرآیند یادگیری خود را بهبود ببخشند. این روش آموزشی به دانش آموزان اجازه می دهد تا خودشان به عنوان یک کاوشگر علمی عمل کنند و در فرآیند یادگیری خود، مسایل و مشکلات علمی را بررسی کنند، فرضیات خود را تعریف کنند و با استفاده از روش های علمی، به دست آوردن پاسخ های علمی را تجربه کنند.
به طور کلی، کاوشگری در آموزش علوم IBSE یک روش آموزشی فعال، شناختی و تجربی است که به دانش آموزان اجازه می دهد تا به صورت فعال و خود مختارانه، در فرآیند یادگیری خود شرکت کنندو با استفاده از روش های علمی، به دست آوردن پاسخ های علمی را تجربه کنند. این روش آموزشی باعث توسعه مهارت های تفکر انتقادی، تفکر خلاق، حل مسئله و ارتباطی در دانش آموزان می شود و آنها را به یادگیری مستمر، تحقیق و پژوهش و استفاده از منابع مختلف علمی ترغیب می کند. همچنین، این روش آموزشی باعث تقویت اعتماد به نفس، خودتنظیمی و همکاری در دانش آموزان می شود و از طریق فرآیند یادگیری تعاونی، آنها را به طور مستقل و موثر در جامعهای خودشان قرار می دهد.