دکتر ساکی معاون پژوهش وفنآوری دانشگاه فرهنگیان :کتابخانه قلب تپنده دانشگاه است.
دکتر ساکی معاون پژوهش وفنآوری دانشگاه فرهنگیان
دردومین همایش علمی،تخصصی کارشناسان وکتابداران دانشگاه فرهنگیان کشور:
کتابخانه قلب تپنده دانشگاه است.
دکتر ساکی معاون پژوهش وفنآوری دانشگاه فرهنگیان در دومین همایش علمی،تخصصی کارشناسان وکتابداران دانشگاه فرهنگیان کشوربا بیان این مطلب به تشریح جایگاه کتابخانه در دانشگاه فرهنگیان پرداخت و افزود: کتابخانه دانشگاهی سازمانی پویا و یادگیرنده است که با شناسایی ، گردآوری ، سازماندهی ، نگهداری و در دسترس پذیری دانش مدون بشری ، امکان توسعه دو کارکرد مهم دانشگاه ، پژوهش و آموزش را فراهم می آورد .
دکتر ساکی با بیان اینکه: فلسفه وجودی دانشگاه در دو کارکرداساسی آموزش و پژوهش خلاصه شده است.
زمانی کتابخانه دانشگاه تنها به عنوان مخزنی برای نگهداری مجموعه کتب تلقی می شد و در روند آموزشی - پژوهشی نقش جنبی داشت.
اکنون کتابخانه دانشگاهی به عنوان نیرویی فعال در آموزش و پژوهش شناخته شده است و کتابداران نیز اعضای اصل جامعه علمی محسوب می شوند.
به این ترتیب کتابخانه های دانشگاهی قلب تپنده دانشگاه محسوب می گردند و فعالیتهای آنها نقش به سزایی بر روند آموزش و پژوهش در دانشگاه دارند.
ایشان افزود:رسالت اصلی کتابخانه های دانشگاهی حمایت آموزشی و پژوهشی از تمامی اعضای دانشگاهی( دانشجویان ، استادان و کارکنان) می باشد.
ایشان اجرای این رسالت را از طریق:
شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
فرآهم آوری منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز استفاده کنندگان
راهنمایی و آموزش مراجعان در شناسایی و بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
اطلاع رسانی در حوزه های موضوعی مربوطه
تربیت معلم یکی از با اهمیت ترین و حساس ترین قلمروهای موجود در عرصه آموزش عالی است .
بموازات این حساسیت و اهمیت ، تربیت معلم فعالیتی بسیار پیچیده و دشوار است .
دانشگاه فرهنگیان معلم را تربیت می کند و معلم جامعه را .
اما ساختن و پرداختن شخصیت معلمان در درون دانشگاه نیازمند برنامه ریزی و بهره گیری از فرصتهای متعدد درون و برون از دانشگاه است .
معلمی از اینرو فعالیتی ملی و فرادستگاهی است .
دکتر ساکی تأکید کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است.
ایشان در ادامه افزود: کتابخانه در تربیت معلم بمثابه یک مرکز یادگیری است وتأکید کرد:
دانشگاه از دو ظرفیت اصلی برای تربیت معلم چنین معلمی بهره می گیرد :
الف ) ظرفیت برنامه های درسی و آموزشی :
با توجه به رویکرد پژوهشی در اجرای برنامه های درسی و آموزشی ، کتابخانه یک کارگاه آموزشی – پژوهشی برای دانشجو معلمان است .
به این ترتیب کتابخانه در دانشگاه بمثابه یک کارگاه آموزشی – پژوهشی در نظر گرفته می شود . دانشجو و استاد با حضور در کتابخانه توان یادگیری خود را بهبود می بخشد .
کتابخانه در این فرایند به یک مرکز بزرگ یاددهی - یادگیری تبدیل می شود.
دررویکرد کتابخانه بعنوان یک مرکز یادگیری و بعنوان یک کارگاه آموزشی – پژوهشی ترتیبات دگرگون می شود و کتابدار و کارشناس کتابداری در نقش دستیار استاد و مدرس و همراه با وی در مسیر تحقق اهداف آموزشی – پژوهشی قدم برمی دارد .
در این رویکرد منابع اطلاعاتی ، کتابها و برنامه های کتابخانه با جهت گیری حمایت از برنامه رسمی دانشگاه سازماندهی می شوند و دانشجو معلم با حضور در فضای کتابخانه ، احساس حضور در یک محیط پشتیبان یادگیری را دارد .
به این ترتیب مهمترین کارکرد کتابخانه در این رویکرد حمایت از آموزش و پژوهش و ارایه خدمات اطلاعاتی به دانشجویان و استادان است .
برای نیل به چنین جایگاهی ، کتابداران دانشگاه باید علاوه بر برخورداری از توانمندیهای کتابداری و علم اطلاع شناسی باید آموزش شناس و پژوهش شناس هم باشند .
باید بتوانند نیازهای آموزشی – پژوهشی را تشخیص و برای رفع آنها تلاش کنند .
ب) ظرفیت برنامه های غیر رسمی و غیر متشکل:
برنامه های غیر رسمی و غیر متشکل در برگیرنده فضای کلی زیست دانشجو در تمام ایام و ساعات حضور در دانشگاه است . در این ظرفیت کتابخانه می تواند نقش برجسته تری در مسیر تربیت دانشجو معلمان بر عهده گیرد .
آراستن فضا و ایجاد جذابیت در فضای کتابخانه ، ایجاد فرصت گفتگوهای علمی در باره کتاب و مقالات با مدیریت کتابخانه و در میان دانشجویان و استادان ، برگزاری مراسم هفته کتاب ، معرفی مناسب کتابهای جدید ، تمهید برنامه هایی برای توسعه فرهنگ مطالعه ، پیش دستی در ارایه خدمات کتابداری، بروز اشتیاق به حضور مراجعان.
کتابخانه ( بویژه در دانشگاه فرهنگیان)یک الگو برای یادگیری و توسعه است .
در واقع تدارک یک کتابخانه خوب که طعم آن ، ماندگار و اثر گذار برای دانشجو معلم پس از تحصیل و خدمت در آموزش و پرورش هم باشد .
تمامیت کتابخانه از فضا ، آداب کتابداران ، فناوری ، زمان ارایه خدمات ، باید رشد دهنده و الهام بخش باشد.
ما چه درصدی از دانشجویان را بعنوان مشتری پایدار داریم ؟
منابع به آسانی در دسترس قرار می گیرند./ کتابخانه در ساعات زیادی قابل دسترسی برای مراجعان است / تشکیل کتابخانه های فرعی در خوابگاهها،
منابع متنوعی با اشکال چاپی ، الکترونیک و...و متناسب با نیازهای مخاطبان در اختیار است .
کتابداران آن از توانمندی و مهارت لازم برای ارایه خدمات تخصصی برخوردارند .
کیفیت عمومی محیط کتابخانه/ سالن مطالعه(مساحت ، میز و صندلی ) / مخازن ( از حیث نور ، تهویه ، ایمنی و ...) آرام ، دلپذیر و یادگیری پسند است . فضا( فیزیکی و روانی ) برانگیزاننده حضور افراد است
کتابخانه بصورت شبکه ای و سنتی دارای ارتباط با کتابخانه های دیگر است .
کتابخانه برخوردار از یک چشم انداز برای توسعه است.
مجموعه کتابخانه روز آمد است و آخرین اطلاعات علمی را در اختیار دارد.
از فناوری روز برخوردار است .
از استقبال چشمگیر مراجعان برخوردار است.(مشتری شناس و مشتری مدار و حساس به ذایقه و میل آنها است)
از تجهیزات رایانه ای لازم براى استفاده از منابع الکترونیکى برخوردار است .
با اجرای پژوهش هاى پیمایشى (نظر سنجی ) به طورمداوم میزان رضایت کاربران را بررسى مى کند .
مشاوره های تخصصی در زمینة تهیه و ارزیابی منابع اطلاعاتی به کاربران ارائه می شود.
یادآور می شود در آغاز این برنامه دکتر شهرام عروف زاد سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ضمن خیرمقدم به دکتر ساکی معاون پژوهش وفنآوری دانشگاه فرهنگیان و شرکت کنندگان در همایش مذکور اظهار امیدواری نمود ،این دوره بتواند بر اندوخته های علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان کشور بیفزاید.