بیانات دکتر مهر محمدی ریاست دانشگاه فرهنگیان در دومین همایش ملی تربیت معلم در اصفهان
دکتر مهر محمدی در دومین همایش ملی تربیت معلم در اصفهان :
دانشکده های علوم تربیتی کشور تا زمانی که به عرصه تربیت معلم ورود پیدا نکنند، رها کردن تربیت معلم به دست مجموعه ای که فقط در خصوص تربیت معلم ادعا دارند، درست نیست .
به نقل از ستاد خبری همایش ملی تربیت معلم ، سرپرست دانشگاه فرهنگیان جناب آقای دکتر مهرمحمدی در دومین همایش ملی تربیت معلم فرمودند: تربیت معلم نیاز به تقسیم کار ملی دارد و نهادی همچون دانشگاه فرهنگیان می تواند از عهده تبدیل حرفه معلمی به یک حرفه تخصصی بر بیاید. دانشگاهی که وابسته به آموزش و پرورش باشد به دلیل داشتن امکانات و بستر دانش آموزی در وضعیت بهتری برای تربیت معلمان قرار دارد، اما این دانشگاه باید به سمت همکاری های بیشتر با دانشکده های علوم تربیتی برود.
مهرمحمدی ادامه داد: دانشکده های علوم تربیتی کشور تا زمانی که به عرصه تربیت معلم ورود پیدا نکنند، رها کردن تربیت معلم به دست مجموعه ای که فقط در خصوص تربیت معلم ادعا دارند، درست نیست. اما دانشگاه فرهنگیان قرار است نهادی باشد که اهتمام جدی به امر مغفول و جدی تربیت معلم داشته باشد. لازم است نهادی برای قوام بخشیدن تربیت معلم به عنوان قوه عاقله و عقل منفصل برای تربیت معلم وجود داشته باشد.
دکتر با بیان این که اگر نهادی در کشور برای توسعه امر تربیت معلم وجود نداشته باشد، آن جامعه متضرر خواهد شد، اضافه کرد: حداقل در ایران مسئله تربیت معلم، مسئله دانشکده های علوم تربیتی نبوده و نیست.
وی ادامه داد: دانشکده های علوم تربیتی ۴۰ سال فرصت داشتند که به امر تربیت معلم اهتمام بورزند، اما کجا نشانه ای مبنی بر آن وجود دارد و یا کجا همایشی ملی در زمینه تربیت معلم توسط دانشکده های علوم تربیتی برگزار شده است؟! چند مقاله در تربیت معلم توسط علوم تربیتی تولید شده است؟
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: لازم به ذکر است در بین حوزه های تخصصی علوم تربیتی ضعیف ترین موقعیت به تربیت معلم اختصاص داده شده است. اما دانشگاه فرهنگیان خود را موظف می داند به انتقادهای دانشکده های علوم تربیتی توجه کند، به دلسوزی همکاران خودمان در علوم تربیتی ایمان داریم و باید درباره موجودیت دانشگاه فرهنگیان به گفتگو بنشینیم.
مهر محمدی با اشاره به اولین دوره فارغ التحصیلی فرهنگیان و ورود آن ها به عرصه آموزش و پرورش، تأکید کرد: مهرماه امسال اولین فارغ التحصیلان فرهنگیان به عرصه آموزش و پرورش وارد می شوند. این اتفاق بزرگ این نگرانی را ایجاد می کند که چگونه باید از استحاله شدن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در فرهنگ سازمانی حاکم بر مدارس پیشگیری کرد؟ زیرا اگر این دانش آموختگان جزئی از فرهنگ سازمانی مدارس شوند، تربیت دانش آموختگان در دانشگاه فرهنگیان بدون اثر خواهد شد و این مجموعه هرگز نخواهد توانست به شعار استراتژیک دانشگاه فرهنگیان که معلمان را رکن تحول و تعالی کشور می داند، جامه عمل بپوشاند.
ایشان با اشاره به اهداف دانشگاه فرهنگیان، توضیح دادند: تعهد به یادگیری باید در معلمان نهادینه شود. بهبود کیفیت مستمر یادگیری باید در معلمان به امری اخلاقی تبدیل شود و ما باید معلمان را یادگیرندگان مادام العمر تربیت کنیم. در همین راستا کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد. اگر لازم است در جهت استحاله نشدن نیروهای جدید در فرهنگ سازمانی مدارس باشیم، باید به فکر تحول در فرهنگ آموزش و پرورش باشیم.
سرپرست دانشگاه با اشاره به دستورالعمل های دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم در راستای تبدیل مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده، اظهار کرد: یکی از راهکارهای دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار مدنظر گرفتن پژوهندگی در سه محور اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایت پژوهی برای تربیت معلمان است. همچنین با توجه به اهمیت کارورزی در تربیت حرفه ای ، دانشگاه فرهنگیان راهکار کارورزی را در سه محور پژوهش در نظر دارد.
مهر محمدی با اشاره به خطر جدی استحاله شدن معلمان در فرهنگ سازمانی مدارس، گفت: معلمان به دلیل قرار گرفتن در فضای مدارس، مستعد این هستند که استانداردهای حرفه ای را از معلمان پیشین خود بگیرند. این دانش آموختگان با یادآوری شیوه تدریس و تربیت معلمان خود در مدارس به سمت آن معیارها حرکت می کنند و این باعث می شود این دانش آموختگان شیوه های تدریسی را که در دانشگاه فرهنگیان آموخته اند از یاد ببرند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به خرده فرهنگ های دیگری که در نظام آموزشی وجود دارد و تربیت معلمان را تحت تأثیر قرار می دهد، اضافه کرد: فرهنگ مدیریت آموزشگاه ها سنتی است و با مدیریت سازمان پژوهنده فاصله بسیاری دارد. درصدد هستیم مدیران و معلمان آموزشگاه ها و مدارس را شناسایی کنیم و به آن ها ایده هایی مطابق با استانداردهایی که فارغ التحصیلان تربیت معلم با آن تربیت شده اند، بدهیم. خرده فرهنگ دیگری که می تواند تهدید جدی برای دانشگاه فرهنگیان باشد، خرده فرهنگ مدیریت آموزشی است.
وی با تأکید بر فرهنگ ارزشیابی عملکرد معلمان و رتبه بندی آن ها، گفت: اگر این فرهنگ، ارزشیابی کمیت ها باشد، ایده هایی که می خواستیم معلمان به سمت آن ها بروند اتفاق نمی افتد. خرده فرهنگ دیگر برنامه درسی مدارس است. اگر غیر منعطف باشد، هیچ سنخیتی با آموزش های تربیت معلم ندارد و باعث بسته شدن فضای ملی معلم باشد. همچنین انزوای حرفه ای نزد معلمان و عدم ارتباط این قشر با جامعه و دانشکده ها تهدید جدی رشد و یادگیری حرفه ای را مختل می کند.