پردیس شهید باهنر اصفهان

متن سخنرانی جناب آقای دکترتقی آقاحسینی سرپرست پردیس شهید باهنر اصفهان در مراسم معارفه 95/06/28

بسم الله الرحمن الرحیم

متن سخنرانی  جناب آقای دکترتقی آقاحسینی سرپرست پردیس شهید باهنر اصفهان در مراسم معارفه 28/06/95

وقل رب ادخلنی مدخل صدق واخرجنی مخرج صدق واجعل لی لدنک سلطاناً نصیراً

سلام علیکم

       با یاد و نام شهدا،امام راحل وآرزوی سلامتی برای رهبرمعظم انقلاب و تبریک عید سعید غدیر خدمت همه حضار گرامی ، همکاران و میهمانان گرامی به ویژه آقای دکتر پناهی و آقای رئیسی معاونین محترم اداره کل آموزش وپرورش استان ،  آقای اسماعیلی ، آقای قندهاری و آقای دکتر زارع رؤسای محترم آموزش و پرورش نواحی 4، 5 و جرقویه ،آقای نصراصفهانی و آقای جهانگیری از اعضای محترم شورای اسلامی شهر اصفهان، رؤسای محترم پردیس ها ومراکز آموزش عالی استان، حاج آقا مستأجران نماینده محترم دفتر نهاد مقام معظم رهبری و کارکنان لایه استانی که قدم رنجه فرمودند و تشریف آوردندصمیمانه خیرمقدم عرض می نمایم.

ابتدا برخود لازم می دانم از حُسن اعتماد جناب آقای دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه و معاونین محترم ایشان به اینجانب تشکر و قدردانی نمایم.

       همچنین از حُسن نظر جناب آقای دکتر عروف زاد سرپرست محترم پردیس های استان اصفهان در معرفی اینجانب و   حمایت های بی دریغشان در طول دوران همکاری قدردانی می نمایم،در دوران معاونت اینجانب، حمایت های معنوی وارائه نظرات روشنگرانه شان در حل مسایل و مشکلات همواره تسهیل کننده بوده و به رفع محدودیت ها کمک نموده است ولذا صادقانه و صمیمانه از حمایت هایشان تشکر و قدردانی می نمایم.

       دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه نقش استراتژیک در تحول و تعالی آموزش و پرورش خواهد داشت. تربیت معلم برای آموزش و پرورش یک نیاز و ضرورت اجتماعی بود که پس از فراز و نشیب های زیادی می بایست نهادی مستقل مسئولیت تربیت معلم در خُور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر عهده بگیرد . بنا بر این نیاز به دانشگاه فرهنگیان به یک ضرورت اجتماعی اجتناب ناپذیر تبدیل شد که در این راستا مقام معظم رهبری بطور مستمر به اهمیت این دانشگاه و کارکردهای مورد انتظار و حمایت های همه جانبه اشاره نموده اند.

       دانشگاه فرهنگیان به عنوان رکن تحول و تعالی در آموزش و پرورش از یک طرف حاصل تجارب بیش از سه دهه تربیت معلم است که بر تربیت منش و شخصیت معلم ، رعایت ارزش های دینی و اجتماعی و بر بُعد مهارتی و عملی معلم تاکید می نمود ولی از طرفی از لحاظ بُعد تئوریک و دانشگاهی دچار کاستی هایی بود، به همین دلیل می بایست تربیت معلم دچار تحول ساختاری می گردید تا با حفظ مؤلفه های اصلی خود ، ضعف های موجود را کاهش داده و زمینه رشد و تحول و تربیت معلم متناسب با نیازهای جدید آموزش و پرورش را فراهم نماید.

       بنا بر این دانشگاه فرهنگیان ماهیتاً درون زاست که می بایست از فرصت های بالقوه و بالفعل موجود در تربیت معلم و با بازنگری های عمیق ساختاری و فرآیندی و بازسازی و نوسازی خود در قامت یک دانشگاه ایفای نقش نماید.

      در این راستا سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان با زحمات مدیران ارشد دانشگاه تهیه و مسیر تعالی این دانشگاه با تاکید بر تربیت شخصیت معلم و حفظ ارزش های اعتقادی ، اسلامی و آموزشی فراهم شده است.

       در این سند راهبردی به اهداف و آرمان های دانشگاه و چشم انداز آن در سال 1404 در 10 بند اشاره شده است ، که تحول و تعالی دانشگاه و طرح تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با عنوان بوم تا بوم ، برجسته است.

باید در مسیر تعالی دانشگاه فرهنگ مدرسه ای روش های سنتی و دیوان سالارانه به فرهنگ دانشگاهی تبدیل شود.  روش های حرفه ای در فرهنگ دانشگاهی باید مفاهیمی چون پرورش، تربیت، رشد ، مشارکت  تقویت یابد.

درک و شناسایی مسائل جدید نتیجه ایجاد فرهنگ دانشگاهی باید و راه حل های گوناگون و صریح و اجرای راه حل ها  برای توسعه نظام آموزش کشور باشد و در نهایت این راه حلها متناسب با تحولات اجتماعی بطور مستمر ارزیابی و بازنگری گردد.

       تعالی یک نگرش سیستمی است که با تاکید بر عوامل کلیدی در صد کشف فرصت های سازمانی برای بهبود است. تدوین آرمان ، چشم انداز و مأموریت سازمانی که در قالب سند راهبردی دانشگاه تنظیم شده است. شناسایی شاخص های کلیدی عملکردی دانشگاه است که بیش از پیش همکاری همه اعضای محترم هیأت علمی و گروه های آموزشی را می طلبد.

       سومین عامل اصلی تعالی دانشگاه تجزیه و تحلیل فرآیندهای اساسی است که نیاز به بازنگری اساسی دارد . الگوبرداری و توسعه حرفه ای معلمان و اساتید و ارزیابی عملکردها از عوامل اساسی دیگر است که همکاری و مشارکت کلیدی اعضای هیأت علمی و کارکنان را می طلبد. برای رسیدن به تعالی و حرکت به سمت تحول سازمانی باید به توزیع رهبری و مسئولیت در دانشگاه اقدام ، فرآیندهای عینی سازی و کنترل ، بازخورد و ارزیابی عملکرد صورت بگیرد . هماهنگی و پیوند بین  واحدها و بخش های مختلف از ضروریات دیگر تعالی است. شفاف نمودن نقش ها در عین حفظ کرامت انسانی در رسیدن به تعالی مؤثر است . توانمندسازی کارکنان، تقویت حوزه پژوهش ، توسعه حرفه ای اساتید و کارکنان و نگهداشتن آنها روی منحنی یادگیری، توجه به مدیریت زمان و ایجاد فرهنگ نظم و انضباط ، نظارت پویا و اثر بخش بر فرآیندها و تمرکز بر آموزش و امور فرهنگی زمینه تعالی سازمانی را فراهم می کند. انجام این امور فقط با همکاری ، مشارکت ، همدلی و همزبانی، تعامل، گفتگو و تفاهم بدست خواهد آمد. در این راستا تعامل با آموزش و پرورش یکی از گلوگاه های اساسی برای شناسایی SWOT دانشگاه است در اینجا با کمک از یک تعریف از تربیت که آن را تربیت تجربی بوسیله تجربه و برای تجربه می داند شاید بتوان گفت که مسیر تعالی دانشگاه از آموزش و پرورش ، با آموزش و پرورش و برای آموزش و پرورش است.

                                       والسلام