تکنولوژی آموزشی و دبیران مدارس
تکنولوژی آموزشی بر اساس آخرین رویکرد فلسفی یعنی ساختن گرایی، درتلاش است که دانش توسط خود دانش آموز به منظور درک خویش ساخته شود. لذا در دوره عمومی( ابتدایی و متوسطه اول) با توجه به رویکرد تولید کتاب های درسی، طبیعت به عنوان کارگاه واقعی دانش آموزان معرفی شده است.آن چه مهم است این است که دبیران در طبیعت یا کارگاه یا آزمایشگاه یا حتی کلاس درس بتوانند دانش آموزان را در دنیای ذهن خود با محیط زندگی درگیر کنند و زمینه رابرای تولید فکر آنان ایجاد نمایند .
اگر دبیر ادبیات بتواند دانش آموزان خود را جوری پرورش دهدکه خوب مطالعه کنند و قصه بنویسند و شعر بسرایند فن آوری آموزشی به کاربسته است.
اگر دبیر علوم کاری کند که دانش آموزان او خود دست به آزمایش بزنند تکنولوژی آموزشی به کارگرفته است.
اگر دبیر علوم اجتماعی کاری کند تا دانش آموزان در انتخابات شورای دانش آموزی به رأی اکثریت احترام کنند و مشارکت فعال داشته باشند فناوری آموزشی به کار بسته است .
مشارکت فعال یادگیرندگان، می تواند به عنوان زمینه یادگیری ماندگار تلقی شود این نوع یادگیری از طریق طراحی آموزشی ساختن گرایی دنبال می شود