پردیس شهید باهنر اصفهان

موضوعات مورد بحث در طراحی آموزشی

چنانچه طراح یا مدرس، متغیر های کلیدی را در مورد به کارگیری نظریه های آموزشی نداند ، علم او در مورد اصول موثر در فرایند تدریس چندان سودبخش نخواهد بود. سه مجموعه متغیر مهم موثر در یادگیری عبارتند از فراگیر ، مدرس و فرایند آموزشی . باید دانست که این سه مجموعه متغیر مشترکا در فرایند آموزش – یادگیری موثر هستند .
علاوه برمدرس ویادگیرنده متغیرها وعوامل مهم دیگری در فرایند آموزش و یادگیری دخیل هستند. این متغیرها در برگیرنده مجموعه ای هستند که یادگیری و آموزش در آن صورت می گیرد که عبارتند از :
1. هدف های یاددهی – یادگیری و طبقه بندی آنها
2. تحلیل آموزش (تجزیه وتحلیل موضوعهای مورد یادگیری )
3. تجزیه و تحلیل شاگرد و موقعیت یادگیری
4. ترتیب و توالی و سازماندهی مطالب یاد گیری
5. نحوه و روشهای یاددهی و یادگیری مطالب
6. ارزشیابی یادگیری شاگردان