پردیس شهید باهنر اصفهان

مقایسه کوتاه دو دیدگاه سیستمی و ساخت گرایی در طراحی آموزشی

دیدگاه سیستمی که قدمتی بیش از دیدگاه جدید ساخت گرایی دارد با اتخاذ یک رویکرد سیستمی، بر تجزیه و تحلیل هدفها یا مشکلات، تعیین محتواها، تعیین روشهای آموزشی و تعیین راهبردهای ارزشیابی تأکید دارد.به کارگیری این رویکرد در ارائه آموزشهای مختلف در زمینه های آموزشی و کارآموزی با موفقیت زیاد همراه بوده است.

دیدگاه ساخت گرا(constructivism)در کلی ترین شکل خود بر ساخته شدن دانش توسط فرد و در ذهن او تأکید می کند.این دیدگاه معتقد است که ساختار دانش خارج از ذهن فرد وجود ندارد، بلکه فرد پس از ساختن بازنمایی های ذهنی به ارزیابی و پالایش آنها می پردازد و سرانجام به دانش دست می یابد.
دیدگاه ساخت گرا در زمینه طراحی آموزشی هنوز جوان است و قضاوت درباره بازده عملی آن در امر آموزش و کارآموزی به طور کامل ممکن نیست، ولی مقایسه مبانی نظری و خاستگاههای تئوریک این دو دیدگاه در زمینه طراحی آموزشی می تواند بر عمق دید و وسعت نظر متخصصان این رشته بیفزاید.