نشست خبری دکتر رضایی
در دومین دوره آموزش فیلم نامه نویسی و فیلم سازی دانشجومعلمان و اساتید پردیس ها ی دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور
-
نشست خبری دکترمحمد رضا رضایی دبیر دومین دوره آموزش فیلم نامه نویسی و فیلم سازی دانشجومعلمان و اساتید پردیس ها ی دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور
وی در خصوص اهداف برگزاری دوره آموزش فیلم سازی و فیلم نامه نویسی بیان نمود:آموزش فیلم نامه نویسی وفیلم سازی زمینه دانش افزایی ارتباط و تعامل وتبادل فرهنگی ،ارتقا سوادبصری ،پرورش تفکرانتقادی وتحلیل ونقدوتولیدفیلمنامه و فیلم بر اساس سند تحول واسناد بالادستی دانشگاه وفعال سازی کانون های فیلم پردیس هااز مهمترین اهداف ماست که می تواند موجبات ارتقاءهر جه بیشتر سطح علمی دانشجومعلمان واساتید رافراهم می سازد . دانشگاه فرهنگیان به منظور دستیابی به اهداف راهبردی خود به بخش دانشجومعلمان نگاه و توجه خاصی دارد و این امری ضروری است که دانشجومعلمان به عنوان گنجینه های علمی کشور ونظام تعلیم وتربیت اسلامی با پیشرفت های فرهنگی، علمی ، ادبی وهنری خصوصافیلم بیشترآشنا گردند.
دکتر رضایی با اشاره به تاثیرات این دوره بر مهارت های یاددهی-یادگیری دانشجو معلمان اظهار داشت:استفاده ازفیلم های آموزشی، بی تردید امروزه یکی از کاربردی ترین و موثرترین ابزارهای فرهنگی در امر یادگیری و تسهیل آن به شمار می رود. در کلاس درس محور اصلی آموزش معلم است لذا معلمانی که مجهز به علم فیلمسازی وآموزش رسانه ای باشند به مراتب موفق ترخواهند بود وآثاری که این عزیزان تولید کنند دربین فراگیران ازجایگاه خاصی برخوردار خواهد بود در حال حاضر رسانه های آموزشی از جمله فیلم جزئی تفکیک ناپذیر از فرایند آموزش یادگیری است.
فیلمهای آموزشی می توانند شرایطی را در کلاس به وجود بیاورند که تحت آن شرایط شاگردان قادرباشند، اطلاعات، رفتار و مهارت های جدیدی را با درک کامل به دست آورند فیلم های آموزشی در کشورهای مختلف دنیا خصوصاً در کشورهای پیشرفته از جایگاه خاصی برخوردار است. در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت با مدرن سازی نظام آموزشی روش های سنتی را با تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی در هم آمیخته و به الگوهای موفق و موثری در آموزش دست یافته اند. در حال حاضر در مراکز آموزشی علمی و دانشگاهی ما هنوز کتاب های درسی تنها رسانه رسمی آموزش است و نقش رسانه های دیداری و شنیداری و تکنولوژی های نوین ارتباطی کمرنگ است. در حالی که رسانه های ارتباطی و آموزشی نقش بسیار مهمی در امر یاددهی و یادگیری دارند و همین امر سبب شده تا فیلم های آموزشی به عنوان پدیده ای چند وجهی و چند عنصری از فرایند یاگیری به عنوان پشتیبان و حمایت کننده فعالیت های آموزشی نقش مهمی را ایفا کنند. استفاده از ابزارهای آموزشی و تکنولوژیکی آموزشی زمینه ارائه منسجم و اثربخش مطالب را برای معلم ممکن می سازد. و با بهره گیری در فیلم و تحریک حواس درک مطالب را ساده تر می نماید
ایشان در خصوص محتوی فیلم و فیلم نامه هایی که در زمینه های آموزشی-فرهنگی ارائه می شود بیان کرد:دربخش فیلمنامه نویسی ما به یک جهش وعزم جدی نیازمندیم باید به نیاز های اساسی مخاطب دقت بیشتری شود هدف و هر آنچه که قرار است به مخاطب منتقل شود باید به خوبی از سوی فیلم نامه نویس ابتدا درک وتبیین شود وسپس به خوبی به مخاطب منتقل شود. باید ازالگوهای موفق و تضمین شده در راستای مبانی دینی و سیاست های فرهنگی دانشگاه و همچنین از خلاقیت و نوآوری و ایده های جدید دانشجو معلمان در راستای اهداف نظام تعلیم وتربیت وسند بنیادین آموزش و پرورش استفاده کرد. درسال های اخیر ازسوی دانشگاه اقدامات بسیارخوب و راهبردی انجام شده که نوید بخش آینده ای روشن در حوزه فرهنگ وهنر است.
وی همچنین در مورد سابقه حضور دانشگاه فرهنگیان در جشنواره فیلم رشد تصریح نمود:جشنواره فیلم رشد زمینه تبادل نظر، تبادل اطلاعات و حضور فیلم سازان مطرح کشور وسایر علاقمندان در حوزه فیلمهای آموزشی را به خوبی فراهم کرده که برخود لازم می دانم از همه دست اندرکاران جشنواره درسازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش مسئولین محترم دانشگاه فرهنگیان خصوصا ریاست محترم ومعاونت محترم فرهنگی ومدیرت های محترم حوزه استانی قدر دانی کنیم ودرعین حال به این نکته توجه کرد که جشنواره باید زمینه ارتباط فیلم های آموزشی به موضوعات درسی باشد باید ابزاری باشد درخدمت آموزش وبتواند نیازهای آموزشی، تربیتی و دینی دانش آموزان را تامین کند. دراین یکی دوسال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست. درخشش فرهنگیان و دانشجو معلمان فیلمساز در ساخت و تولید آثار آموزشی با توجه به آشنایی با مقوله آموزش در صورتی که با مهارت های ساخت و تولید فیلم و فیلمسازی حرفه ای گره بخورد می توانند آثاری فاخر و در حد قابل قبول ارایه نماید.