قابل توجه دانشجویان ماده ۲۸ جهت برگزاری دوره کارآموزی
قابل توجه دانشجویان ماده ۲۸ جهت برگزاری دوره کارآموزی به فایل های پیوست مراجعه کنید
سلام علیکم
با احترام، به اطلاع می رساند به منظور اجرای موثر برنامه کارآموزی مهارتآموزان استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در اقدامی مشترک با معاونتهای آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه و مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش (که شیوه نامه آن – به پیوست - از طریق بخشنامه شماره 143487 مورخ 6/8/96 به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شده است) تلاش نمودند تا زمینه عملیاتی شدن پودمان دوم دوره مهارتآموزی استخدام پیمانی سال 1395 را فراهم کنند. شایان ذکر است مشمولین پودمان دوم، مهارتآموزانی هستند که در دوره دوم مهارت آموزی شرکت کردهاند و طی تابستان سال 1396 موفق به گذراندن پودمان اول در دانشگاه فرهنگیان شدهاند و هم اکنون در حال انجام وظایف معلمی در کلاس درس هستند.
کارشناس محترم آموزش نسبت به انتخاب واحد درسهای پودمان دوم (بر اساس برنامه درسی دوره مهارت آموزی - بخشنامه شماره 300/3849/50000 مورخ 11/04/1396) در سامانه گلستان از تاریخ 08/09/1396 لغایت 14/09/1396 اقدام نماید. ضمناً اطلاعات مهارتآموزانی که «پردیس محل آموزش آنان در پودمان اول» با «استان محل خدمت» تفاوت داشته باشد، به «پردیس پسران استان محل خدمت» (فارغ از جنسیت آنان) منتقل شده است.
برنامه درسی پودمان دوم شامل 4 درس میباشد که از 2 بخش اصلی تشکیل شده است:
- پودمانِ «فلسفه و اخلاق در تربیت» که شامل 2 درس «فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (به ارزش 2 واحد نظری)» و «اخلاق حرفهای و نقش تربیتی معلم (به ارزش 2 واحد نظری)» است. هر دو درس به صورت غیرحضوری (مجازی) ارائه میشود. مهارتآموزان باید نسبت به مراجعه به سایت مجازی و شرکت در دروس (و تهیه و مطالعه منابع پیشنهادی) برای درسهای مذکور اقدام نمایند.
- پودمانِ «کارآموزی» که شامل 2 درس «کارآموزی (به ارزش 2 واحد کارآموزی)» و «آموزشپژوهی در عرصه عمل (به ارزش 2 واحد کارگاهی)» است.
- درس کارآموزی: مهمترین عنصر تعیینکننده در این درس حضور افراد باتجربه، توانمند و برخوردار از منش و شخصیت والای معلمی (معلمان راهنما) در کنار مهارتآموزان است تا در زمینه طراحی آموزشی، تدریس موثر و سازنده، مدیریت فعال کلاس، ارزشیابی تحصیلی، پیوند یادگیریهای مدرسهای با سایر موقعیتهای یادگیری، توسعه حرفهای و... یاری نمایند. خلاصه فعالیتهای مدیریت امور پردیسهای استان، پردیسها و مهارتآموزان در درس کارآموزی در شکل ذیل نمایش داده شده است:
مراحل فعالیت های مرتبط با کارآموزی دوره مهارت آموزی استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش
قابل توجه عوامل اجرایی پودمان دوم:
- مشروح وظایف معلم راهنما و کارآموز و چگونگی ارتباط آنان با یکدیگر در کتابچه «راهنمای عمل دروس کارآموزی و آموزش پژوهی» بیان شده است؛ که تقدیم می شود.
- ابلاغ معلمان راهنما توسط دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی 97-1396 صادر و حق الزحمه معلمان راهنما (بر اساس مصوبات هیات امنا) توسط دانشگاه فرهنگیان پرداخت میشود.
- هر معلم راهنما حداکثر می تواند 5 مهارتآموز را راهنمایی کند و حق الزحمه بر اساس تعداد کارآموز تحت راهنمایی تعیین می شود.
- هر مهارتآموز، تحتنظر معلم راهنما برنامه یادگیری و توسعه حرفهای را تدوین و تنظیم نموده و با هماهنگی یکدیگر نسبت به اجرا و ارزشیابی آن اقدام میکند. مهارتآموز ملزم به اجرای این برنامه است.
- درس آموزشپژوهی در عرصه عمل:
این درس به صورت نظاممند و در محیط واقعی مدرسه اجرا و به اصلاح یا بهبود عملکرد کارآموز و انتشار نتایج منجر میشود. در این درس، با توجه به اینکه کارآموز فرصت عمل در موقعیت واقعی مدرسه را در اختیار دارد، با نظر استاد درس، مسئلهای را برای مطالعه و پژوهش انتخاب کرده و با طی فرآیند آموزشپژوهی راهحلهای عملی را برای اصلاح یا بهبود عملکرد دانشآموزان (اعم از عملکرد شناختی یا عاطفی)/ فرآیندهای آموزش/ برنامه درسی و ساختار سازمانی، بیان و نتایج آن را در قالب گزارش پایانی ارائه میدهد. فرایند اجرا، وظایف استاد درس آموزش پژوهی و کارآموز و نحوه ارزشیابی از درس، در کتابچه «راهنمای عمل دروس کارآموزی و آموزشپژوهی» به تفصیل بیان شده است.
توجه:
اول: مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده مدیریت محترم امور پردیس های استان است و امور محتوایی و علمی آن بر عهده «گروه تربیت حرفه ای» پردیس مجری پودمان دوم است.
دوم: مبنای تمام فعالیتها در فرایند برنامهریزی، آموزش و ارزشیابی کارآموزی و آموزش پژوهی، کتابچه «راهنمای عمل دروس کارآموزی و آموزش پژوهی» میباشد که توسط دانشگاه فرهنگیان تدوین و منتشر شده است و باید در اختیار مهارتآموز، معلم راهنما و استاد درس قرار گیرد.
|
ماده ۲۸
ماده ۲۸