پردیس شهید باهنر اصفهان

قابل توجه دانشجویان ماده ۲۸ جهت برگزاری دوره کارآموزی

قابل توجه دانشجویان ماده ۲۸ جهت برگزاری دوره کارآموزی به فایل های پیوست مراجعه کنید

سلام علیکم

با احترام، به اطلاع می رساند به منظور اجرای موثر برنامه کارآموزی مهارت‏آموزان استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در اقدامی مشترک با معاونت‏های آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه و مرکز برنامه‏ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش (که شیوه نامه آن – به پیوست - از طریق بخشنامه شماره 143487 مورخ 6/8/96 به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شده است) تلاش نمودند تا زمینه عملیاتی شدن پودمان دوم دوره مهارت‏آموزی استخدام پیمانی سال 1395 را فراهم کنند. شایان ذکر است مشمولین پودمان دوم، مهارت‏آموزانی هستند که در دوره دوم مهارت آموزی شرکت کرده‎اند و طی تابستان سال 1396 موفق به گذراندن پودمان اول در دانشگاه فرهنگیان شده‎اند و هم اکنون در حال انجام وظایف معلمی در کلاس درس هستند.

کارشناس محترم آموزش نسبت به انتخاب واحد درس‏های پودمان دوم (بر اساس برنامه درسی دوره مهارت آموزی - بخشنامه شماره 300/3849/50000 مورخ 11/04/1396) در سامانه گلستان از تاریخ 08/09/1396 لغایت 14/09/1396 اقدام نماید. ضمناً اطلاعات مهارت‏آموزانی که «پردیس محل آموزش آنان در پودمان اول» با «استان محل خدمت» تفاوت داشته باشد، به «پردیس پسران استان محل خدمت» (فارغ از جنسیت آنان) منتقل شده است.

برنامه درسی پودمان دوم شامل 4 درس می‎باشد که از 2 بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. پودمانِ «فلسفه و اخلاق در تربیت» که شامل 2 درس «فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (به ارزش 2 واحد نظری)» و «اخلاق حرفه‏ای و نقش تربیتی معلم (به ارزش 2 واحد نظری)» است. هر دو درس به صورت غیرحضوری (مجازی) ارائه می‏شود. مهارت‏آموزان باید نسبت به مراجعه به سایت مجازی و شرکت در دروس (و تهیه و مطالعه منابع پیشنهادی) برای درس‏های مذکور اقدام نمایند.
  2. پودمانِ «کارآموزی» که شامل 2 درس «کارآموزی (به ارزش 2 واحد کارآموزی)» و «آموزش‏پژوهی در عرصه عمل (به ارزش 2 واحد کارگاهی)» است.
    1. درس کارآموزی: مهمترین عنصر تعیین‏کننده در این درس حضور افراد باتجربه، توانمند و برخوردار از منش و شخصیت والای معلمی (معلمان راهنما) در کنار مهارت‏آموزان است تا در زمینه طراحی آموزشی، تدریس موثر و سازنده، مدیریت فعال کلاس، ارزشیابی تحصیلی، پیوند یادگیری‏های مدرسه‏ای با سایر موقعیت‏های یادگیری، توسعه حرفه‎ای و... یاری نمایند. خلاصه فعالیت‏های مدیریت امور پردیس‎های استان، پردیس‏ها و مهارت‏آموزان در درس کارآموزی در شکل ذیل نمایش داده شده است:

مراحل فعالیت های مرتبط با کارآموزی دوره مهارت آموزی استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش

قابل توجه عوامل اجرایی پودمان دوم:

  1.  مشروح وظایف معلم راهنما و کارآموز و چگونگی ارتباط آنان با یکدیگر در کتابچه «راهنمای عمل دروس کارآموزی و آموزش پژوهی» بیان شده است؛ که تقدیم می شود.
  2.  ابلاغ معلمان راهنما توسط دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی 97-1396 صادر و حق الزحمه معلمان راهنما (بر اساس مصوبات هیات امنا) توسط دانشگاه فرهنگیان پرداخت می‏شود.
  3.  هر معلم راهنما حداکثر می تواند 5 مهارت‏آموز را راهنمایی کند و حق الزحمه بر اساس تعداد کارآموز تحت راهنمایی تعیین می شود.
  4.  هر مهارت‏آموز، تحت‏نظر معلم راهنما برنامه یادگیری و توسعه حرفه‏ای را تدوین و تنظیم نموده و با هماهنگی یکدیگر نسبت به اجرا و ارزشیابی آن اقدام می‏کند. مهارت‏آموز ملزم به اجرای این برنامه است.
    1. درس آموزش‏پژوهی در عرصه عمل:

این درس به صورت نظام‏مند و در محیط واقعی مدرسه اجرا و به اصلاح یا بهبود عملکرد کارآموز و انتشار نتایج منجر می‏شود. در این درس، با توجه به اینکه کارآموز فرصت عمل در موقعیت واقعی مدرسه را در اختیار دارد، با نظر استاد درس، مسئله‏ای را برای مطالعه و پژوهش انتخاب کرده و با طی فرآیند آموزش‏پژوهی راه‏حل‏های عملی را برای اصلاح یا بهبود عملکرد دانش‏آموزان (اعم از عملکرد شناختی یا عاطفی)/ فرآیندهای آموزش/ برنامه درسی و ساختار سازمانی، بیان و نتایج آن را در قالب گزارش پایانی ارائه می‏دهد. فرایند اجرا، وظایف استاد درس آموزش پژوهی و کارآموز و نحوه ارزشیابی از درس، در کتابچه «راهنمای عمل دروس کارآموزی و آموزش‏پژوهی» به تفصیل بیان شده است.

توجه:

اول: مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده مدیریت محترم امور پردیس های استان است و امور محتوایی و علمی آن بر عهده «گروه تربیت حرفه ای» پردیس مجری پودمان دوم است.

دوم: مبنای تمام فعالیت‏ها در فرایند برنامه‏ریزی، آموزش و ارزشیابی کارآموزی و آموزش پژوهی، کتابچه «راهنمای عمل دروس کارآموزی و آموزش پژوهی» می‏باشد که توسط دانشگاه فرهنگیان تدوین و منتشر شده است و باید در اختیار مهارت‏آموز، معلم راهنما و استاد درس قرار گیرد.

رونوشت:

جناب آقای دکتر محمود مهرمحمدی  سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان

 اظهری 1 مسئول دفتر محترم  معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

جناب آقای دکتر غلامرضا کیانی معاون محترم نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان

حجه الاسلام و المسلمین عین اله عابدی سرپرست محترم معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

جناب آقای محمد فتحی زاده مدیر محترم نیازسنجی و تولید محتوای آموزش های کوتاه مدت و مجازی

جناب آقای ناصر یعقوب نژاد قاین کارشناس مسئول محترم بهسازی منابع انسانی