پردیس شهید باهنر اصفهان

برگزاری جلسه شورای مدرسین پردیس شهید باهنر

به نام خدا

 در  تاریخ  سه شنبه 19/10/96    بعد از خواندن نماز جماعت مغرب و عشا ء و سخنان اخلاقی امام جماعت و قرائت قرآن مجید،  جلسه کلیه مدرسین موظف ،مامور و اساتید مدعو پردیس  شهید باهنر  به منظور هماهنگی برای انجام بهینه امتحانات پایان ترم و تصمیم گیری برای برنامه ریزی و سازماندهی دروس  ترم آینده  در مسجد دانشگاه برگزار گردید . در ابتدای جلسه   سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اصفهان جناب آقای دکترآقاحسینی پس از گرامی داشت یاد امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ایران و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری ، ضمن خیرمقدم به کلیه مدرسان و اساتید مدعو،  به دلیل زحمات و تلاش آنها در طول ترم گذشته برای بهبود فعالیت های آموزشی و فرهنگی  تشکر و قدردانی نمود.

      وی  در ادامه با بیان رسالت و مأموریت دانشگاه در تربیت نیروی انسانی شایسته برای نظام آموزش و پرورش مهم ترین چالش  پیش روی دانشگاه را برآورده نمودن نیاز آموزش و پرورش با حفظ کیفیت و استانداردهای آموزشی دانست ، وی بر این نکته تأکید نمود که دانشگاه باید کیفیت فرآیند یاددهی -یادگیری ، جامعه پذیری و فرهنگ پذیری دانشجومعلمان را ارتقاء بخشد.

            سرپرست پردیس، ارتقاء کیفیت را همراه با توسعه ی  کمی دانشگاه مستلزم شناسایی رویکرد و استراتژای مشخص و معینی دانست که باید با دقت، تامل  و جامعیت تعریف و تبیین شود. سرپرست پردیس  رمز موفقیت در این مورد را  شناسایی فرصت ها ،تهدیدها و نقاط ضعف و قوت دانشگاه دانست تا بتوان با محیط اجتماعی، تعامل و ارتباط  اثربخش تری  داشت و ضمن انطباق و مداخله اثربخش  ، زمینه ی  بهبود تربیت اسلامی نسل جدید را فراهم نمود  . وی یکی از راهکارهای مؤثر را تعالی مدیریت فرآیندها ،مکانیسم ها و ساز و کارهای اداری و آموزشی دانست و بر این موضوع تأکید کرد که با  تعالی مدیریت فرآیند می توان استراتژی های دانشگاه  را با عمل پیوند زد و تصمیمات و اقدامات هوشمندانه و سریعی را اتخاذ نمود و زمینه ی چابکی سازمانی ، نو آوری آموزشی  و خلاقیت را در دانشگاه تسریع  نمود.

 همچنین نامبرده  بر این موضوع تاکید نمودکه در رویکرد تعالی مدیریت فرآیند می توان زمان را به خوبی مدیریت نموده و نظم و انضباط سازمانی را بهبود بخشید. همچنین با هدف گذاری های دقیق و شفاف ، زمینه ی اجرای فعالیت های آموزشی و اداری را تسهیل نمود.

       وی مهم ترین و کلیدی ترین عامل کیفیت بخشی را گروه های آموزشی و مدرسان دانست و بر این موضوع تأکید نمود که مهم ترین و اساسی ترین راهکار کیفیت بخشی، وجود مدرسان توانمند، باورمند ، معتقد  و گروه های آموزشی خلاق و پویا دانست. در این راستا، تعامل اثربخش مدیریت پردیس را با گروه ها و مدرسان و ارتباط پویا و کارآمد مدرسان و دانشجومعلمان را در  کلاس های درس ضروری تلقی نمود  و همکاری صادقانه و صمیمانه کلیه مدرسان را در فرآیند های آموزشی و فرهنگی تربیتی دانشجومعلمان خواستار شد.

       سرپرست محترم پردیس جناب آقای دکترآقاحسینی ، بر نقش مدرسان صرفا نه به عنوان مدرس بلکه  به عنوان مدرس - رهبر تأکید نمود که در این دانشگاه مدرس بودن و تدریس کردن کافی نیست ، بلکه اساتید باید بیشتر بعنوان رهبرآموزشی  ظاهر شده و توانمندی دانشجومعلمان را تقویت نمایند. به نظر وی ، تربیت معلم کیفی مستلزم داشتن مهارت های حرفه ای ، مهارت های تدریس و داشتن یک نظریه و فلسفه تربیتی  مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  است.  به نظر وی با توجه به منویات مقام معظم رهبری ،مدرس تربیت معلم باید  به ارزش های دینی و فلسفه تربیت اسلامی  با توجه به سند تحول بنیادین و ملاحظات جامعه شناختی دینی و روان شناختی انسان از دید گاه  اسلام  اعتقاد و باور داشته باشد و الگوی عملی یک معلم فرهیخته و شایسته  در نظام تربیتی کشور باشد . همچنین باید به دانشجومعلمان مهارت های هدف گذاری ، تهیه طرح درس ،مهارت مدیریت کلاس درس، مهارت ارزشیابی کیفی و کمی و طرح سئوالات ادراکی و مفهومی ، مهارت ارتباط برقرارکردن با دانشجومعلمان و استفاده ی بهینه از فن آوری های جدید و مواد آموزشی را یاد بدهند.در این رابطه از مدرسان انتظار می رود که زمینه رشد حرفه ای دانشجومعلمان را در زمینه های سواد عاطفی، سواد مالی و اقتصادی ، مهارت مشاوره ای و بین فردی، سواد اطلاعاتی و مهارت های خودکنترلی، خود رهبری،خود انگیزشی و یادگیرنده و یاددهنده مادام العمر بودن را تقویت بخشند.در پایان نسبت به رعایت منابع و سرفصل های آموزشی و اجرای دقیق آئین نامه امتحانات پیشنهادهایی  را ارائه نمودند. در ادامه جلسه جناب آقای دکتر کیمیاگری معاونت محترم آموزشی پزوهشی و فرهنگی پردیس و جناب آقای یگانه مدیر محترم گروه تربیت حرفه ای سخنانی پیرامون چگونگی اجرای امتحانات و برنامه ترم آتی بیان نموده و در نهایت گروههای آموزشی تشکیل و نسبت به مسائل آموزشی  و امتحانات تصمیمات لازم اتخاذ گردید./ن/

 

 در این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن مجید توسط استاد آتشکار و سرود جمهوری اسلامی جناب دکتر آقا حسینی به عنوان اولین سخنران به ایراد سخنان خود پرداختند، ایشان ابراز کردند که در کیفیت دو چرخه وجود دارد و عامل پیوند این دو چرخه مدیران آموزشی هستند آنچه که کیفیت را معنا می بخشد تمام نیروهای ستادی در دانشگاه فرهنگیان هستند و مدیران باید بتوانند با تعامل اثر بخش آن نیروی کاری را که مد نظر جامعه هستند را تربیت کنند. اگر تعامل بین استاد و دانشجو نباشد آنچه انجام میشود دارای کیفیت نخواهد بود. آنچه در کلاس است استاد و دانشجو و مهارت ها و توانایی های استاد است و اگر استاد نخواهد ما نخواهیم توانست به اهداف خود برسیم. هیچ کس به اندازه استاد اثر بخش نیست و حتما باید فرصتها و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم تا بتوانیم استراتژی جدی را طراحی کنیم. در بحث تربیت دانشجو معلم ما با سه محور روبرو هستیم : آنچه می داند و آنچه می آموزد و برون داد او در دوران خدمت خود در آموزش و پرورش است. و آن چیزی که در دست ما و اختیار ماست همان فرایند است و چگونگی آموزش . برای رسیدن به کیفیت نهایی سیستم باید متمرکز شود بر روی فرایند. و چیزی که مهم است این است که فردی که دانشجو را تربیت می کند باید اعتقاد راسخ داشته باشد به همان ارزشهایی که در جامعه او وجود دارد. و نکته مهم دیگر این است که استاد باید در کلاس درس علاوه بر مهارتهای تدریس ، مهارت مدیریت کلاس و رهبری کردن و سوال پرسیدن  را به دانشجو یاد بدهد. و همچنین مهارتهای معلمی مانند خود کنترلی و خود مدیریتی و سواد اقتصادی و مهارت زندگی کردن است.

در ادامه جناب دکتر کیمیاگری به ایراد سخنان خود پرداختند: در پردیس چند گروه آموزشی تشکیل شده است که بزرگترین آنها گروه تربیت حرفه ای است که در این گروهها باید هسته های مختلفی تشکیل شود از قبیل کارورزی – تربیت اسلامی- دروس عمومی که در این هسته ها جلساتی داشته باشند که در تصمیم گیری ها به مدیران گروهها کمک کند.

و در ادامه دکتر یگانه مدیر گروه تربیت حرفه ای به تجزیه و تحلیل روند آموزش دانشجویان تا روش نمره دادن به آنها با استفاده از پاور پوینت پرداخت. و در پایان مراسم نیز گروهای مختلف آموزشی به صورت مجزا تقسیم شده و به بحث و تبادل نظر با هم پرداختند.