سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اصفهان جناب آقای دکترآقاحسینی در جلسه شورای مدرسین پردیس ، مهم ترین چالش پیش روی دانشگاه را برآورده نمودن نیاز آموزش و پرورش با حفظ کیفیت و استانداردهای آموزشی دانست
به نام خدا
سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اصفهان جناب آقای دکترآقاحسینی پس از گرامی داشت یاد امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ایران و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری ، ضمن خیرمقدم به کلیه مدرسان و اساتید مدعو، از زحمات و تلاش آنها در طول ترم گذشته تشکر و قدردانی نمود.
در ادامه با بیان رسالت و مأموریت دانشگاه در تربیت نیروی انسانی شایسته برای نظام آموزش و پرورش مهم ترین چالش پیش روی دانشگاه را برآورده نمودن نیاز آموزش و پرورش با حفظ کیفیت و استانداردهای آموزشی دانست ، وی بر این نکته تأکید نمود که دانشگاه باید کیفیت فرآیند یاددهی یادگیری ، جامعه پذیری و فرهنگ پذیری دانشجومعلمان را ارتقاء ببخشد.
سرپرست پردیس ارتقاء کیفیت را همراه با توسعه کمی دانشگاه مستلزم شناسایی رویکرد و استراتژای مشخصی و معینی دانست که باید با دقت و جامعیت تعریف و تبیین شود. بنظر وی رمز موفقیت در این مورد شناسایی فرصت ها ،تهدیدها و نقاط ضعف و قوت دانشگاه است تا بتوان با محیط اجتماعی، تعامل اثربخشی داشت و ضمن انطباق با محیط اجتماعی بتوان بر آن تأثیر گذاشت. وی یکی از راهکارهای مؤثر را تعالی مدیریت فرآیندها و مکانیسم ها و ساز و کارهای اداری و آموزشی دانست و بر این موضوع تأکید کرد که با تعالی مدیریت فرآیند می توان استراتژی ها را با عمل پیوند زد و تصمیمات و اقدامات هوشمندانه و سریعی را اتخاذ نمود و زمینه ی چابکی سازمانی ، نو آوری و خلاقیت را در دانشگاه فراهم نمود.
در رویکرد تعالی مدیریت فرآیند می توان زمان را بخوبی مدیریت نموده و نظم و انضباط سازمانی را بهبود بخشید. همچنین با هدف گذاری های دقیق و شفاف ، زمینه ی اجرای فعالیت های آموزشی و اداری را تسهیل نمود.
وی مهم ترین و کلیدی ترین عامل کیفیت بخشی را گروه های آموزشی و مدرسان دانست و بر این موضوع تأکید نمود که مهم ترین و اساسی ترین راهکار کیفیت بخشی، وجود مدرسان توانمند و باورمند و گروه های آموزشی خلاق و پویاست. در این راستا، تعامل اثربخش مدیریت پردیس را با گروه ها و مدرسان و ارتباط پویا و کارآمد مدرسان و دانشجومعلمان را در کلاس های درس ضروری تلقی نمود و همکاری صادقانه و صمیمانه کلیه مدرسان را در فرآیند تربیت دانشجومعلمان خواستار شد.
سرپرست محترم پردیس جناب آقای دکترآقاحسینی ، بر نقش مدرسان به عنوان مدرس - رهبر تأکید نمود که در این دانشگاه مدرس بودن و تدریس کردن کافی نیست ، بلکه اساتید باید بیشتر بعنوان رهبر ظاهر شده و توانمندی دانشجومعلمان را تقویت نمایند. بنظر وی ، تربیت معلم کیفی مستلزم داشتن مهارت های حرفه ای ، مهارت های تدریس و داشتن یک نظریه و فلسفه تربیتی است. مدرس تربیت معلم باید به ارزش های دینی و فلسفه تربیت اسلامی با توجه به سند تحول بنیادین و ملاحظات جامعه شناختی و روان شناختی انسان اعتقاد و باور داشته باشد و الگوی عملی یک معلم فرهیخته و شایسته باشد . همچنین باید به دانشجومعلمان مهارت های هدف گذاری ، تهیه طرح درس ،مهارت مدیریت کلاس درس، مهارت ارزشیابی کیفی و کمی و طرح سئوالات ادراکی و مفهومی ، مهارت ارتباط برقرارکردن با دانشجومعلمان و استفاده ی بهینه از فن آوری های جدید و مواد آموزشی را یاد بدهند.در این رابطه از مدرسان انتظار می رود که زمینه رشد حرفه ای دانشجومعلمان را در زمینه های سواد عاطفی، سواد مالی و اقتصادی ، مهارت مشاوره ای و بین فردی، سواد اطلاعاتی و مهارت های خودکنترلی، خود رهبری،خود انگیزشی و یادگیرنده و یاددهنده مادام العمر بودن را تقویت بخشند.
در پایان نسبت به رعایت منابع و سرفصل های آموزشی و اجرای دقیق آئین نامه امتحانات پیشنهادهایی را ارائه نمودند./ن/